Jdi na obsah Jdi na menu
 


Reforma školství

reforma-skolstvi___uvodni-obrazek_komensky-a-spol.jpgSvěte div se, všechno špatné, může být pro něco dobré. Snad skoro vždy platná, časem uznávaná moudrost.

Konečně je jasné, jak bychom mohli zreformovat školství. Poradil jsem se s člověkem, který má k tomu co říct. Moje dcera. Nechám jí ale raději v anonymitě, nechtěl bych jí rozčílit.

Možná se divíte. Proč by někdo chtěl reformovat školství? Prioritní záležitost každé vlády od sametové revoluce? Tak tedy:

Škola (zejména základní) je místo, kam lze odložit děti, aby rodiče mohli chodit do práce. Leccos se ukázalo v současné krizi.  Podle odborníků – 13 let je hranice, kdy se dítě o sebe doma bez rodičů může bezpečně postarat.  Nebudu se trefovat do věkové hranice, která v některých kulturách umožňuje svatbu a v naší kultuře dává důvěru, že si dítě dovede ohřát oběd a nezapálit byt. Chci se trefovat do toho, že dokud bude škola zaopatřovací ústav pro některé děti a některé učitele, tak budeme jako běžci s pneumatikou. Až se pneumatiky zbavíme, to se nám to poběží.

reforma-skolstvi_mozek-zapni_2.jpgDalší věc - děti se ve škole nudí. Některé pro změnu škola nebaví. Chytřejší děti pořád čekají na ty pomalé. Pomalejší se ani nesnaží zapnout mozek, protože vždycky někdo na dotaz paní učitelky odpoví. Největší brzdy jsou ty líné, rozmazlené děti, jejichž ne příliš bystří rodiče v nich vzbudí dojem, že se nemusí o nic snažit, že se vždy někde nějaká štědrá ruka najde. To je průšvih každým směrem. Proč máme někoho prosit, aby se laskavě učil? Proč mají šikovnější doplácet na nemehla? Chytří a pilní na blbce a ignoranty? Proč učit někoho dějiny pravěku, když ještě nezvládl násobilku ani nezvládne napsat větu bez hrubky? Komu to prospěje? Státu? Učiteli nebo ostatním dětem ve třídě? Samotnému ignorantovi? Fakt netuším, komu tím prospějeme!

Možná si říkáte, to přece ví každý. Méně suverénní osoby si pomyslí, že to přece ví každý druhý. Obvykle záleží, jaký si myslíte, že je poměr chytrých a blbců. Některé prameny udávají 90:10, genderově korektnější udávají 50:50 a některé dokonce 60:60.

_reforma-skol_marieterezie_tridaplnadeti.jpgTakženc, jak na to:

  1. Povinná školní docházka bude jen 5 let.  Pak bude dobrovolná. Kdo otravuje, může být vyloučen ze školy a basta. Proč mají učitelé trávit spousty času umravňováním grázlů a pitomců, aby mohli aspoň trochu věnovat ostatním dětem?
  2. Od druhého stupně, tedy cca od 12 let by děti měly střídavý režim. Týden ve škole a týden doma. Přichází úspora nákladů, učitel zvládne dvě třídy místo jedné, a aby neřekl, místo třiceti dětí nechám ve třídě dvacet. Ušetříme tak kolik procent učitelů? Kromě toho se děti naučí studovat a pracovat efektivně. Čím dřív splní úkoly, tím více času pro sebe a své koníčky. Mimochodem, mnohé děti s úžasem zjistí, že leckteré učebnice vysvětlují problematiku lépe, než chaotik před tabulí.
  3. Snížit objem učiva. Prostě se toho na děti nebude tolik valit. Nechám moudré hlavy stanovit, co mají děti ze školy skutečně umět - chápat a dovést vysvětlit, o co jde, k čemu to je. Ono zas až tak moc o konkrétní znalosti nejde ale naučit myslet. Co dneska nenajdete na wikipedii nebo youtube? Takže jít pěkně do hloubky, k podstatě! Budeme škrtat.
  4. Odpolední vyučování se zapovídají. Maximálně 6 hodin denně a pak domů nebo na kroužek. Výtvarné výchovy a hudební výchovy budou jen dobrovolné. Proč mučit některé děti? Kdo raději sportuje, ať sportuje, ať raději chodí na kroužek, který ho baví. Dnes takových moc není, tak je podpořme!
  5. Svobodná volba učitele. Na druhém stupni a střední škole. V principu jako máte možnost si zvolit lékaře, tak si dítě vybere učitele. Samozřejmě že po dohodě s rodiči.  Ale trochu se bojím. Předchozí body jdou zařídit celkem lehce. Jenže, co když by k některým učitelům žádné děti nechtěly? Už to vidím! Pusté třídy možná s jedním dvěma masochisty nebo ignoranty. Co s těmi učiteli, které by nikdo nechtěl? Mohli by dělat pomocné učitele těm dobrým a naučit se být dobrým učitelem? Asi není samo sebou být dobrým, když nemusíte skládat účty svým „klientům“. Nebo by prostě šli…                                                                                                                                           

Ať má každý svůj díl odpovědnosti za vzdělávání dětí! Škola, učitel, rodič a hlavně dítě! Každý potřebuje vidět smysl své činnosti, ale jak velký smysl vidí v chození do školy děti.  Jasně, už slyším: Je to skvělá příprava pro spoustu profesí, dělat zbytečné věci a plnit nesmyslné příkazy špatných šéfů. Jenže když budou děti dělat ve školách smysluplnou práci, třeba se lépe postarají než my, aby i v životě dělali smysluplnější věci.

_reforma-skol_otevrene-dvere.jpg_reforma-skol_otevrene-dvere_2.jpg